MBM STUDENTS

دانشجویان مدیریت بازرگانی - بین الملل

MBM STUDENTS

دانشجویان مدیریت بازرگانی - بین الملل

سلامت در کاربرد فناوری

سلامت در کاربرد فناوری :

 استفاده از کامپیوتر، اینترنت و یا هرفناوری وابسته به آنها  در کنار مزایای بسیار آسیب های  بسیاری به سلامتی  جسمی و روانی انسان  وارد ساخته و بهترین راهکار  همان آگاهی و فرهنگ استفاده از این فناوری ها و شناخت های آسیبهای ذکر شده فوق میباشد که انسان را از لحاظ منطقی یاری مینماید.

   

 آسیبهای فیزیکی :

1- مشکلات بینایی 2- مشکلات مفصلی یا درد های عضلانی 3- صرع ناشی از حساسیت به نور 4-حساسیت پوستی 5- استرس 6- چاقی 7- سندرم عصبی دست. 8- خشکی چشم. 9-کمر درد 10- سردردهای میگرنی  11- بی نظمی در غذا خوردن. 12- بی توجّهی و یا کم توجّهی به بهداشت شخصی   13- تغییر در الگوی خواب. (نوری, 1386)

آسیبهای روانی:

1- اغلب افراد معمولازندگی واقعی را از دست می دهند و شروع به زندگی در محیط مجازی می کنند که حضور واقعی ندارند.   (جلالی, 1382)  2- افسردگی و عدم اعتماد به نفس  و منزوی کردن افراد  به خصوص کودکان (جلالی, 1382)  3- دوری از اجتماع ( شجاعی, 1385)   4-اعتیادبه اینترنت و بازیهای کامپیوتری (معید فر, حبیب پور گتابی, & گنجی, 1384)  6- تاثیرپذیری بسیار کودکان از بازیهای رایانه ای   7- ویژگی و ترویج خشونت در بسیاری از بازیها (علیزاده جوینی, 1380) 8- بی نظمی ، بدخلقی وبهانه گیری (فقیهی محمدی & اسماعیلی, 1394)

راهکارهای مقابله با اسیب روانی:

1-تشویق برای سایر علاقمندی ها وفعالیتهای اجتماعی  2 –نظارت  و محدودیت  در استفاده از کامپیوتر به تناسب سن و شرایط   3- استفاده از روش رفتاردرمان شناختی که درآن از یک مشاور یا روانشناس  جهت درمان و آگاهی  و شناسایی مشکلات روانی استفاده میگردد (قاسم زاده, 1395)

راهکار مقابله با تهدید فیزیکی:

 1-جلوگیری از کار یکنواخت 2-   استراحت  و انجام حرکات متناسب    مثل پلک زدن چشم ،حرکات کششی ورعایت ارگونومی (چوبینه & موعودی, 1393) 3-  رعایت استاندارد روشنایی 4- دوری از درخشندگی: درخشندگی اصطلاحی عمومی است که روشنایی غیر طبیعی یک منبع نوری را درمقابل میزان دید مشخص توصیف می کند. 5- صفحات نمایشگر باید درمحل صحیح و مناسب قرارگیرد. 6- میز کار باید طوری انتخاب شود که کمترین میزان بازتابش نور در سطح آن ایجاد شود. 7-  قابل تنظیم بودن وسایل با تفاوتهای جسمانی هرفرد  8- رعایت فاصله دید که باید متناسب با خصوصیات ویژه فرد و در گستره ای باشد که بتواند از چشم کاربر تاصفحه نمایشگر کمانی 20 درجه ایجاد کند .( معتمد زاده، مجید،1390)

 

منابع :

شجاعی, م. (1385). بازی کودک در اسلام (بررسی پیامدهای تربیتی اسباب بازی کودکان ). قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.

جلالی, ع. ا. (1382). آسیب شناسی فناوری اطلاعات در خانواده. تهران: پژوهشکده خانواده.

چوبینه , ع., & موعودی, م. (1393). ارگونومی در عمل: جستارهای برگزیده ارگونومی (جلد 6). تهران: نشر مرکز کتاب ماد.

علیزاده جوینی, ع. (1380). خشونت در بازی های رایانه ای. تهران: نشریه دانشمند.

فقیهی محمدی , م., & اسماعیلی, ز. (1394, تابستان). بررسی تأثیر بازی های رایانه ای بر یادگیری دانش آموزان مدارس دوره ابتدایی مطالعه موردی : مدرسه صالحین منطقه 14 تهران. مجله تخصصی رویکردهای پژوهشی در علوم اجتماعی, 2, 14-25.

قاسم زاده, ح. (1395, مرداد 21). رفتار درمانی شناختی (جلد 11). تهران: ارجمند.

معید فر, س., حبیب پور گتابی, ک., & گنجی, ا. (1384). اعتیاد اینترنتی علل و پیامدهای آن. فصلنامه رسانه, 3, 39-67.

نوری, ز. (1386). اعتیاد به اینترنت. قم: پرتو خورشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.