مدیریت استراتژیک(Strategic management (:
هنر و علم تدوین ،اجرا و ارزیابی تصمیمات وظیفه ای چندگانه که سازمان را قادر می سازد به هدفهای بلند مدت خود دست یابد که وظیفه آن به گفته پیتر دراکر نگاه کردن به سازمان از زاویه ماموریت شرکت است که ماموریت سازمان نیز نشان دهنده طیف فعالیت از نظر محصول و بازار است و اهداف بلند مدت در بررسی استرتژی بیانگر نتیجه های مورد انتظار از اجرای استرتژی های مشخصی میباشد و چهارچوب زمانی آنها معمولا 2-5 سال است که استراتژی شامل مراحلی مثل : تدوین ،اجرا و ارزیابی استراتژی ها میباشد (دیوید , 1386).
According to the above text, companies are focusing on objectives, policies, planning, regulations and budget. Companies try to achieve long-term objectives through strategic planning. Companies have methods and tactics for reaching goals. High executives and expert experts are planning the strategies of the company. I am working at Maroun Petrochemical Company. The Maroun Petrochemical Company produces chemical products and is a large company.
The Maroun Petrochemical Company focuses on long- term objectives such as: Increase market share٫ Economic activities٫ Partnership Development٫ Development of investments٫ Human Resource Management Development٫ Scientific management of processes٫ Attention to customer orientation٫ Development of information management systems and technologies٫ Development of Knowledge Management and Organizational Innovation٫ Improving Social Responsibility٫ Pay attention to the quality of products
The Marun Petrochemical Company uses of the EFQM model and SWOT matrix solutions. The company focuses on TQM (Total Quality Management) and productivity enhancement. The quality assurance unit monitors these models. They follow up attainment of the ISO standard. The Strategic Committee monitors the strategic objectives of the company. They identify opportunities and threats and pay attention to staff and customers. Customer surveys are important.
دیوید , ف. (1386). مدیریت استراتژیک (نسخه چاپ 11). (ع. پارسائیان, & م. اعرابی, مترجم) تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.