MBM STUDENTS

دانشجویان مدیریت بازرگانی - بین الملل

MBM STUDENTS

دانشجویان مدیریت بازرگانی - بین الملل

رهبری و سازمان یادگیرنده


رهبری: فرایند تأثیرگذاری برفعالیتهای یک فرد یا گروه است که دروضعیت معینی به منظورتحقق هدفی کوشش می کنند. (رضائیان, 1391). رهبری به معنای توانایی نفوذ بر گروهی برای رسیدن به هدف یا هدفهایی است ( ایران‌نژاد پاریزی & ساسان گهر, 1389).

سازمان یادگیرنده :باقرزاده ( 1383 ) به نقل از قهرمانی ( 1380 )  بیان مینماید :"سازمان یادگیرنده سازمانی است که در آن یادگیری، نیاز همیشگی کلیه کارکنان تلقی مـی شـود و در آن ضمن تاکید بر آموختن چگونه آموختن و جذب وتوزیع دانش نو، به خلق و تولید اطلاعات و دانش جدید و مورد نیاز پرداخته می شود و تمامی این دانش ها در رفتار و عملکردها متجلی می گردند." (باقرزاده, 1383). سازمان یادگیرنده از نظر پیتر سنگه، سازمانی است که با اسـتفاده از افـراد، ارزشـها و سـایر خـرده سیستمها، و با تکیه بر درسها و تجربه هایی که به دسـت میآورد، به طـور پیوسته عملکـرد خـود را تغییـر میدهد و آن را بهبود می بخشد (سنگه, 1380).

    

The leader guides the group or organization. Leadership in  organization  follows the mission or objectives of the group or the organization. Thus has an important task. Leadership has strong links with subordinates and members of the organization and increases their motivation and interest.

 Leadership have more influence over their followers and not limited to a group or organization. Leadership improves strengths and manages weaknesses. An important component of leadership is morality and attention to subordinates. Leadership in learning organization is important.

 The learning organization tries to achieve the objectives of the organization.Leaders and subordinates in this organization will improve their abilities.The learning organization deal with knowledge, effort, creativity, training, expertise and the experience of all members. They like learning more.

 

The learning organization needs to work collectively. This organization is dynamic. Exchange of member’s information is good and easy. They are paying attention to the objectives of the group and   their communications.

 منابع :

ایران‌نژاد پاریزی, م., & ساسان گهر, پ. (1389). سازمان و مدیریت از تئوری تا عمل (نسخه چاپ دهم ). تهران: انتشارات موسسه عالی بانکداری.

باقرزاده, د. (1383, بهمن و اسفند ). سازمان یادگیرنده: بهسازی منابع انسانی از طریق یادگیری مداوم. دوماهنامه توسعه انسانی پلیس, سال اول(شماره 4), 1-19.

رضائیان, ع. (1391). مبانی مدیریت رفتار سازمانی ( چاپ دوازدهم ed.). تهران: انتشارات سمت.

سنگه, پ. (1380). پنجمین فرمان، خلق سازمان یادگیرنده. (ح. کمال هدایت , & م. روشن, مترجم) تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.