MBM STUDENTS

دانشجویان مدیریت بازرگانی - بین الملل

MBM STUDENTS

دانشجویان مدیریت بازرگانی - بین الملل

جستجو در وب و ابر موتورها ی جستجو

 

جستجو در وب :

امروزه با پیشرفت تکنولوژی ونیازها و وابستگی بشر به استفاده از اینترنت دسترسی به هرنوع اطلاعات آسانتر شده است  و نکته مثبت  هم  این است که میلیارد ها صفحه محتوا در هر زمینه ای که فکرش را بکنید، ارائه می دهد. اما چیزی که چندان خوشایند به نظر نمی آید، تعیین عنوان های غیر مرتبط با محتوای این صفحات و یا نام گذاری بی ربط آنها با نوع محتوایشان است.در ادامه بصورت خلاصه با جستجو در وب و فسیستم فیلترینگ حبابی آشنا میشویم .

 

 

 

 جستجوی اطلاعات در اینترنت:

معمولاٌ اطلاعات اینترنت در قالب صفحات وب منشر می شود. که برای دسترسی به این اطلاعات، ابتدا می بایست محل استقرار آنها شناسایی و محل فیزیکی این اطلاعات بر روی رایانه های است که سرور نامیده می شوند و در نقاط محتلف جهان پراکنده اند. مراجعه مستقیم به اطلاعات مورد نظرکاری دشوار است لذا برای حل این مشکل ابزارهای جستجو بوجود آمده اندآشنایی با کارکرد این ابزارها موجب استفاده بهینه از آنها می شود.

موتورهای جستجو ( Search Engine ):ابزارهای قدرتمندی که  اطلاعات را از محیط شبکه جمع‌آوری، نمایه‌سازی، طبقه‌بندی، جستجو و در اختیار و راهنمایی  کاربر قرار می‌دهند. که بطورکلی دو دسته اند:1- فهرستهای موضوعی( DIRECTORY): مجموعه ای از سایت ها و صفحات وب ،که توسط افراد متخصص گرد آوری و سازماندهی شده اند که تنها سرفصل‌ها و عناوین موضوعات را جستجو می‌کند (مثل یاهو) این جستجو، ‌شبیه جستجو در فهرست یک کتاب است.( بکارگیری عنصر انسانی)   در مقایسه با موتورهای جستجو و ابرموتورها زیاد نمی‌باشد ولی مهم ترین آن‌ها عبارت‌اند از: galaxy/ dmoz/ HotBot/google و YAHOO که معروفترین و پر استفادهترین فهرست موضوعی در اینترنت است .معمولاٌ فهرست های موضوعی فاقد جامعیت هستند و در مقایسه با موتورهای کاوش مدارک کمتری را پوشش می دهند، اما برعکس کیفیت آنها بهتر است باید توجه کرد که یاهو و گوگل هم دارای قدرت راهنمای موضوعی هستند و هم  جستجوی اسپایدری را می‌توانند انجام دهند؛ به همین جهت نام آن‌ها در هر دو گروه ذکر می‌شود. 2. موتورهای متن کامل (اسپایدری): این موتورها برای فهرست میلیون‌ها و گاهی بیلیون‌ها صفحه  است ومعمولاً وقتی می‌گویند موتور جستجو، منظور همین نوع است که شبیه نمایه‌ موضوعی آخر کتاب‌ها است. Google Google/MSN/ Askjeeves / alltheweb/ altavista/YAHOO

 ابرموتورهای جستجو:

خدمات جستجو غول آسایی هستند که قادرند بطور همزمان و بسیار سریع اطلاعات مورد نظر را در چندین موتور کاوش و فهرست موضوعی بازیابی کنند.  از مهمترین ابر جستجو می توان به سایت هایMetacrawler,  Dogpil, Karto, Lxquik, Mamma, Higwa ,  Profusion , Metacrawler, Vivisimo  قابل ذکر است :  93% تجربه آنلاین افراد بااستفاده از موتورهای جستجو آغاز شده است و گوگل مالک 70% سهم بازارموتورهای جستجواست و 44% از خریدهای آنلاین با استفاده از یک موتور جستجو شروع شده است .

کتابخانه آنلاین  (الکترونیکی – دیجیتالی ): کتابخانه ای است که در آن اسناد به جای کاغذ یا سایر رسانه های محلی به شکل الکترونیکی ذخیره شده اندکه  فاصۀ میان جویندگان و پدیدآورندگان تقریباً به صفر رسیده و مطالب با سهولت و عمومیت بیشتری دردسترس میباشد و یکی از مزیتهای مهم آن استفاده همزمان  و دسترسی به یک منبع برای تعداد بیشمار است.

وب دایرکتوری :

 به سایت های مرجعی که بقیه وبسایت های موجود در اینترنت را براساس زمینه فعالیت دسته بندی میکند و معرفی کننده وب سایت های دیگر است.

فیلترینگ حبابی:

نوعی فیلتر نامحسوس که در ابتدا اغلب بطور پیشنهادی( مثل فیس بوک و اینستاگرام ) و بصورت آهسته و پیوسته شما  را فیلتر و داخل حبابی محصور مینماید در حقیقت این نوع از فیلترینگ با پنهان کاری به اهداف خود می رسد Eli Pariser  نویسنده آمریکایی در کتابی به همین نام واژه فیلترینگ حبابی را کامل شرح داده است که از مزایا : 1-احساس رضایت اولیه و خوشایند از دسترسی سریع به آنچه می پسندیم داریم 2- پیداکردن مطالب یا دوستانی که از هر لحاظ  با ما مشابهت و همکفری دارند 3- عدم احساس وجود فیلتر و محدودیت ( برعکس فیلتر هوشمند ) معایب : 1- قرار گرفتن در محدودیتهای بسته فرهنگی و ایدئولوژی خودمان 2- جستجوی بیشتر برابراست با فرورفتن بیشتر دراین نوع فیلتر  3- پنهان کاری و دخالت نامحسوس در موضوعات و سلایق افراد  4- تحمیل اهداف شخصی  و فرهنگی  به افراد  5- عدم  ورود و ایجاد ایده و فکر جدید ( عدم انتقال و مشارکت فکری با سایر فرهنگها و افراد )  که درنهایت محودیت فکری و یک قطبی شدن را منجر میشود چرا که تضادو سوالی در ذهن مخاطب نمیگذارد .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.